Оқушыларға мамандық таңдау бойынша кеңестер
ОҚУШЫЛАРҒА МАМАНДЫҚ ТАҢДАУ БОЙЫНША КЕҢЕСТЕР
Мамандықты дұрыс таңдау сіздің шығармашылық әлеуетіңізді іске асыруға, көңілсіздіктен аулақ болуға, өзіңізді ертеңгі күннің белгісіздігінен қорғауға мүмкіндік береді.
Қандай мамандық таңдауды дұрыс деп санауға болады?
Біріншіден, болашақ жұмыс ауыртпалықта емес, қуанышта болуы керек (Мен қалаймын).
Екіншіден, сізде бұл жұмысты таңдау үшін кәсіби маңызды қасиеттер жиынтығы болуы керек (мүмкіндік).
Үшіншіден, бұл мамандық еңбек нарығында сұранысқа ие болуы керек (қажет).
ПАЙДАЛЫ КЕҢЕСТЕР:
1. Еңбек нарығындағы жағдайды талдаңыз. Жыл сайын барлық жаңа мамандықтар пайда болатынына назар аударыңыз. Үнемі біліктілікті арттыруға, жаңа мамандықтарды игеруге дайын болыңыз. Қазір мамандық таңдау сіздің бүкіл тағдырыңызды өлімге әкеледі деп қорықпаңыз. Таңдауды өзгерту, жаңа мамандықты игеру сізді пәнаралық қызмет салаларында сұранысқа ие құнды маман етеді. Егер сіз өз ойыңызды өзгертіп, одан да тартымды нәрсе тапсаңыз да, бірінші мамандық, күтпеген жағдайларда пайдалы болады.
2. Мамандықтың беделі туралы өз немесе басқа адамдардың идеяларын бірінші орынға қоймаңыз. Экономист немесе психолог, қоғам үшін химик немесе темір шеберінен гөрі пайдалы емес. Мамандықтың беделі ескерілуі керек- сіздің қызығушылықтарыңыз бен қабілеттеріңізді ескергеннен кейін. Әйтпесе, сіз "сәнді", бірақ көңілді емес мамандыққа ие боласыз.
3. Мамандық таңдағанда, ең алдымен, осы қызмет түрінің ерекшеліктерін ескеру керек, тек осы қызмет түрімен айналысатын адам сізге ұнайтындықтан немесе ұнамайтындықтан ғана мамандық таңдамау керек.
4. Кәсіптің сыртқы немесе жеке жағын алмаңыз. Актердің сахнада бейнені жасаудың жеңілдігінің артында қарқынды, күнделікті жұмыс бар.
4. Мектептегі оқу пәнін мамандықпен сәйкестендірмеңіз. Шет тілі сияқты пән бар, ал тілге қабілеттілік қажет мамандықтар көп - аудармашы, саяхаттаушы, халықаралық байланыс телефоншысы және т.б. сондықтан мамандық таңдағанда осы пәннің артында қандай нақты кәсіптер тұрғанын ескеру қажет.
5.Денсаулықты нашарлатуы мүмкін мамандықтар да бар.
6. Нұсқауларды сөзбе - сөз қабылдамаңыз, тіпті егер сіз шығармашылықпен айналысып, өзіңіз үшін өз жоспарыңызды-мамандық таңдау үшін қажетті әрекеттер тізімін жасасаңыз да жақсы. Бұған мыналар кіруі мүмкін: білім нарығындағы ұсыныстарды талдау, еңбек нарығындағы сұранысты талдау, олардың қабілеттерін, бейімділігін, білімін әділ бағалау және т. б.
ОҚУШЫЛАРҒА МАМАНДЫҚ ТАҢДАУ БОЙЫНША КЕҢЕСТЕР
Мамандық таңдағанда келесі қателіктерден аулақ болу керек:
Мамандықтарды таңдау маңызды:
Оқу орнын таңдағанда:
Мамандықты таңдағанда, мектеп пәні мамандық емес, білім саласы екенін есте ұстаған жөн. Мамандық - бұл білімді қолдануға болатын еңбек әрекеттерінің бір түрі.
2. "Достармен бірге болу үшін" мамандығын таңдау
Достардың қызығушылықтары мен қабілеттері сәйкес келуі мүмкін. Алайда, көбінесе бұл мамандық серіктес емес, оны таңдаған адамға көбірек сәйкес келеді және оған ұнайды.
3. Адамға деген көзқарасты мамандықтың өзіне ауыстыру
"Жақсы адам" немесе "жаман адам" - бұл мамандық емес. Адами қасиеттерді мамандықпен сәйкестендіру мүмкін емес.
4. Кәсіптің сыртқы жағымен ғана әуестену
Мамандық таңдағанда, сіз айналысуға тура келетін еңбек мазмұны туралы мүмкіндігінше көбірек білуіңіз керек және сіз тек тартымды жағымен айналыса алмайсыз.
5. Беделге байланысты мамандық таңдау
"Беделді" немесе "беделді емес" мамандықтар жоқ. Мамандық таңдағанда, сәнді басшылыққа алмау керек, өйткені сән тез өзгереді.
6. Шығармашылық және шығармашылық емес мамандықтар бар деген сенім
Шығармашылық емес кәсіптер жоқ, шығармашылыққа қызығушылығы жоқ адамдар бар. Жұмыс шығармашылық болған кезде шынайы рахат әкеледі.
7. Сіздің физикалық ерекшеліктеріңізді білмеу немесе бағаламау
Дәрігермен кеңесіп, сізді қызықтыратын мамандық сіздің денсаулығыңыздың жағдайына қаншалықты сәйкес келетінін білуіңіз керек.
8. Өз қабілеттерін мамандық талаптарымен байланыстыра алмау
Мамандықты таңдағанда, сіз ең жақсы жұмыс істейтін қызмет саласына назар аударуыңыз керек. Ол үшін сіздің қабілеттеріңіз бен мүмкіндіктеріңізді зерттеу қажет, өйткені әр мамандық адамнан қатаң белгіленген қасиеттерді талап етеді.
9. Кәсіптің сипаты мен еңбек жағдайлары туралы ескірген идеялар
Біздің өмірімізде бәрі тез өзгереді, мамандықтар да өзгереді. Олар жаңа техникамен, жаңа бағдарламалармен толықтырылып, кәсіби оқытуды жетілдіруді талап етеді.
10. Мамандық таңдауда қосалқы нұсқалардың болмауы
Өмірдегі барлық нәрсені қарастыру мүмкін емес, сондықтан кәсіби өзін-өзі анықтаудың қосалқы нұсқасын ойластыру өте маңызды.
Педагог-психологтің темперамент түрлері
мен мамандықтары туралы кеңестері
Меланхоликтер. Жоғары жүйке кернеулерінде тез шаршайды, естен тануға бейім. Сөйлеу мен қозғалыста баяу. Олар ең кішкентай себептермен қатты алаңдайды. Өте жұмсақ, мейірімді, бірақ өте мінезсіз адамдар. Олар жағымсыз әңгімеден аулақ болған кезде қуанады, дегенмен мақсатқа жету мүмкін емес.
Холериктер. Меланхоликтерге қарама-қарсы ьұлғалар. Шабуыл сипаты, әрқашан қиындықтарға тап болады. Кез-келген тәжірибелері әрекетке әкеледі. Жұмсақ ескертулер қабылданбайды, қатал-бүлікке әкеледі. Әзіл-қалжыңды, әсіресе өздеріңе қатысты әзіл-қалжыңды қабылдамайды. Негізгі тәртіп бұзушылар. Холерикпен күресудің ең жақсы тәсілі — оның энергиясы әрдайым шығуы үшін оны үнемі жұмысымен жүктеу.
Сангвиниктер. Жүйке жүйесінің алыптары. Өмірге деген көзқарастары жақсы. Аз ауырады, аз ұйықтайды. Олар үлкен өнімділікке ие. Сөйлеу мен қозғалыс холерик сияқты жылдам, бірақ сезімдер тез өзгермейді. Әдетте жақсы жұмысшылар. Бірақ сангвиникті жұмыс істеу қиын. Оны қызықтыру керек-содан кейін ол тауларды жылжытады.
Флегматиктер. Күшті теңдестірілген жүйке жүйесі. Сезімдер тұрақты, бірақ айқын емес. Қозғалыс пен сөйлеу тыныш, өлшенеді. Күтпеген әсерге көп ойланап, шешім қабылдайды. Флегматиктің жақсы жұмыс істеуі үшін оны мезгіл-мезгіл "шайқау" керек: ол жасаған жұмысты талдауды ұйымдастырып, керісінше, оны мадақтаңыз.
Психиканың әр түрі кейбір істер мен мамандықтарға көбірек сәйкес келеді, ал басқаларына сәйкес келмейді. Меланхоликтер көбінесе өнер адамдары. Бірақ олар нашар жүргізушілер мен пайдасыз монтажшылар-альпинистер болады.
Холериктер - керемет сынақ ұшқыштары (сондықтан, айтпақшы, ұшу мектептеріндегі қабылдау комиссияларының жұмысына міндетті түрде дәрігер-психолог қатысады), бірақ олар нашар есепшілер.
Флегматиктер, керісінше, тамаша есепшілер, есептеушілер, бірақ әдетте маңызды емес ақындар. Сангвиниктер-жақсы жүргізушілер, инженерлер, бірақ олар флегматиктер сияқты шыдамды емес.
Темперамент адамға туғанда беріледі. Сіз оны қайта жасай алмайсыз. Алайда, өздері таңдаған мамандық үшін орынсыз темперамент алған адамдар үмітін үзбесін. Біріншіден, таза холериктер немесе флегматиктер өте сирек кездеседі. Әр адамда әр түрлі темпераменттердің қоспасы жиі кездеседі; "кімнің кім екенін?" дәл анықтаңыз. Екіншіден, егер "Біз бәріміз, өкінішке орай, барлық істерге бірдей жарамды емеспіз", Проперциус дұрыс атап өткендей, ерік-жігер адамға не үшін қажет? Әр адам өз тағдырын жасаушы. Саллустийдің бұл сөздерін есте сақтау да зиянды емес.
Джером бір "қайықта" екеуін жазған жоқ. Оған "иттерді есептемегенде, үшеуі бір қайықта" тақырыбы көбірек ұнады. Бірақ өмірде екеуі-ерлі-зайыптылар, "Бейбітшілік" бортындағы ғарышкерлер, көптеген жұмыс түрлеріндегі епті серіктестер... Бір сөзбен айтқанда, екеуі — ең кішкентай ұжым. Міне, олардың кім екендігі, олардың темпераменті қандай екендігі маңызды емес екен.
Психологтер екі меланхоликтің жұмыста тамаша серіктес екенін анықтады. Бірақ холериктің меланхоликпен байланысы өте жағымсыз жағдай (ең алдымен меланхолик үшін). Холерик-ұстамсыз адам, ол айқайлай алады. Бұл меланхолик үшін немен аяқталуы белгісіз. Бұл жағдай А.П. Чеховтің "Шенеуніктің өлімі" әңгімесінде жақсы көрсетілген.
Екі холерик жұмыста ашуланшақ, өйткені (мұндай салыстыру мені кешірсін) жұп жылқы сияқты. Оларды мықтап ұстау керек, әйтпесе жұмысты аяқтау екіталай.
Флегматиктер өздерінің тыныштығына байланысты бәрімен жақсы жұмыс істейді. Бірақ сангвиниктер меланхоликтермен және холериктермен тіл табыса алмайды.
Холериктер қайнайды, меланхоликтер ренжігіш, сангвиниктер өмірсүйгіш, кейбіреулерінде үмітсіздік пен ашуланшақтық тудырады, ал басқаларында: тас сияқты қатты адам, сіз оны ештеңемен ұра алмайсыз...
Мамандық таңдаудың кейбір ережелері
Мамандық таңдау-бұл әр адамның өміріндегі күрделі және жауапты қадам, болашақтағы қызметі оған байланысты болады.
"КІМ БОЛУ КЕРЕК" МӘСЕЛЕСІН ШЕШКЕН КЕЗДЕ КЕЙБІР ЕРЕЖЕЛЕРДІ ҚОЛДАНУ ҰСЫНЫЛАДЫ
БІРІНШІ ЕРЕЖЕ. Өзіңізді, өзіңіздің "Меніңізді" біліңіз:
ЕКІНШІ ЕРЕЖЕ. Мамандықтар туралы бәрін біліңіз:
ҮШІНШІ ЕРЕЖЕ. ӨЗІҢІЗДІ ТАҢДАЛҒАН МАМАНДЫҚТЫҢ ТАЛАПТАРЫМЕН БАЙЛАНЫСТЫРЫҢЫЗ. Кәсіби кеңесшімен сіз:
ЕГЕР СІЗ УНИВЕРСИТЕТКЕ, КОЛЛЕДЖГЕ, ЛИЦЕЙГЕ ТҮСУДІ ШЕШСЕҢІЗ, ӨЗ ӘРЕКЕТТЕРІҢІЗДІ АЛДЫН АЛА ЖОСПАРЛАҢЫЗ:
КӘСІБИ ЖОЛДЫ ЖОБАЛАУ КЕЗІНДЕГІ ІС-ҚИМЫЛ СЫЗБАСЫ
Кәсіптер әлемінде жалпы, шолу бағдарын, соның ішінде кәсіптердің адамдардың жеке қасиеттеріне қойылатын негізгі талаптары туралы мәліметтерді жасаңыз.
Мүмкіндіктер мен шектеулерді үш кезеңге бөлу арқылы бөлектеңіз:
1. санасуға болмайтындар;
2. ең жақсы деп саналатындар;
3. елемеуге болатындар.
Ақпараттың, мәліметтің мақсатты жинағын таңдау бағытына сәйкес жүргізіңіз.
Мектеп психологінен, психологиялық, кәсіптік бағдарлау орталықтарынан кәсіби бағдар бойынша жеке кеңес алуға тырысыңыз.
Мамандық таңдау туралы қорытынды жасаңыз, оны өзіңізге практикалық қолдану негізінде (кәсіби сынақ) немесе тиісті маманның жұмысын бақылау.
Оқу орнына немесе жұмысқа кіріспес бұрын барлық таңдау нүктелері туралы ойлануға және нақтылауға қайта оралыңыз.
Заманауи еңбек нарығы
Егер сіз ештеңе істей алмасаңыз,
сіз ештеңе қаламауыңыз керек.
Сенека
Қалаға тоқсан тоғыз сантехник пен бір заңгер қажет делік. Алайда, қала мектептерінің жүз түлегінің тоқсан тоғызы заңгер және бір ғана сантехник болуды жоспарлап отыр. Келесі нұсқалар болуы мүмкін: "қосымша" заңгерлер сантехниктерге қайта даярланады немесе олардың қызметтеріне қажеттілік бар басқа қалаларға кетеді немесе аштықтан өледі. Менің ойымша, олардың ешқайсысы еңбек нарығының талаптары бойынша емес, беделге байланысты мамандық таңдап, осындай финал туралы армандаған жоқ.
Еңбек нарығы немесе жұмыс күші нарығы - бұл жұмыс берушілер мен жұмыс іздеушілер арасындағы әлеуметтік-экономикалық қатынастар жүйесі. Бұл тұрғыда жұмыс іздейтін адамды сатушы деп санауға болады, өйткені ол өзін жұмыс үшін төлеуге дайын адамға кәсіби маман ретінде ұсынады. Бұл жағдайда жұмыс берушіні сатып алушы ретінде қарастыруға болады, ол өндірістік, коммерциялық немесе басқа қызметті жүргізу үшін тиісті маманды таңдайды. Бұл қатынастар тең, дегенмен әр тарап өз мақсаттарын көздейді. Егер мақсаттар сәйкес келсе, яғни жұмыс маманға сәйкес келеді, ал маман жұмыс берушіге сәйкес келсе, нәтижесінде екі тарап та жеңіске жетеді.
Мүдделер қақтығысы жиі кездеседі: маман шарттар мен жалақыға ерекше талаптар қояды (мысалы, тегін түскі ас пен жеке жүргізушіні қажет етеді, тек бір күнде жұмыс істей алады және т.б.). Егер бұл маман бірегей және таптырмас болса, жұмыс беруші шығындардың өтелуіне байланысты осы шарттардың барлығына келісе алады. Егер маман ерекше мәнге ие болмаса, онда ол, ең болмағанда, тегін түскі астан бас тарту арқылы талаптардың деңгейін төмендетуге мәжбүр болады. Әйтпесе, ол жұмыссыз қалу қаупі бар.
Жұмыс беруші өз қызметкерлерінен жалақымен салыстыруға келмейтін күш-жігерді талап еткен кезде шындыққа жанаспайтын талап деңгейін көрсетеді. Мұндай жұмыс берушінің классикалық мысалын А. С. Пушкин "Поп және оның қызметкері Балда туралы ертегіде" көрсетті:
Маған тұрақты жұмысшы, аспаз және ағаш ұстасы керек.
Ия оны қайдан табуға болады,
Қызметкер тым қымбат емес пе?
Естеріңізде болса, арзан жұмысшы жұмыс берушіге өте қымбатқа түсті.
Қазіргі уақытта Тараптардың құқықтары мен міндеттері еңбек келісімімен немесе келісімшартпен реттеледі — шарттар мен еңбекақы төленетін құжаттар, сондай-ақ лауазымдық нұсқаулық. Жұмыс беруші маманнан өзінің қызметтік міндеттерінен тыс жұмысты талап етуге құқылы емес.
Еңбек нарығы тауарлар мен қызметтер нарығымен бірдей заңдар бойынша дамиды. Мұнда арнайы тауар — жұмыс күшінің бағасын қалыптастыратын сұраныс пен ұсыныс заңы қолданылады. Бұл баға жалақы деп аталады. Жалақы-бұл қызметкердің өз міндеттерін орындағаны үшін ақшалай сыйақысы.
Жалақы атқаратын лауазымына сәйкес есептеледі және кәсіби дайындық деңгейінен, жұмыс тәжірибесінен, жеке және кәсіби маңызды қасиеттерден тұратын маманның біліктілігіне байланысты. Оның мөлшеріне қарқындылық, ұзақтығы және еңбек жағдайлары әсер етеді.
Жұмыс күші нарығында белгілі бір білікті мамандар неғұрлым көп болса, олардың бағасы соғұрлым төмен болады. Бұл жағдай жұмыс берушілерге тиімді: біріншіден, таңдау бар, екіншіден, жалақыны үнемдеуге болады. Ұсыныстың сұраныстан асып кетуінің нәтижесі-жұмыссыздық.
Мамандар еңбек нарығында талап етілетіннен аз болатын жағдай бұл мамандарға тиімді, өйткені олар жұмыс берушілерге өз шарттарын белгілей алады. Алайда, мамандардың тапшылығы жалпы экономикаға теріс әсер етеді. Нәтижесінде бәрі зардап шегеді.
Ең тиімді нұсқасы - өз қызметтерін ұсынатын мамандар саны қажетті мамандар санына тең. Бұл жағдай нарықтық тепе-теңдік деп аталады.
Көптеген мамандарды қажет ететін жаппай кәсіптер бар екені анық. Тұрғын үйге, тамаққа, киімге деген қажеттілік құрылысшыларды, технологтер және өнімдер мен тамақ өнімдерін өндірушілерді жұмыссыз қалдырмайды. Аурулар болған кезде дәрігерлер қажет. Балалар болған кезде мұғалімдер керек. Қылмыс болған кезде құқық қорғау органдары қажет. Қазір Ресейде бірнеше жылдан кейін бес миллион жұмыс орнын бере алатын қызметтер нарығы белсенді түрде қалыптасуда.
Мамандардың ерекше санатын ғалымдар, өнертапқыштар, өнер адамдары, сирек кездесетін кәсіптердің өкілдері құрайды, мысалы: қалпына келтіруші, ғарышкер-ұшқыш, криптограф, дегустатор, зергер, аудармашы, психолог. Бұл "дана" тауар. Егер көптеген адамдар осы "тауашаға" ұмтылса, бәсекелестік пайда болады — бұл нарықтық қатынастардың сөзсіз салдары. Бәсекеге қабілеттілік-бұл ұсынылатын жұмыс күшінің сапасының жұмыс берушінің талаптарына сәйкестігі. Егер адам ешқашан спортпен шұғылданбаған болса, тәжірибелі спортшылармен қатар марафондық қашықтықты бастау ақылға қонымсыз ғана емес, сонымен бірге қауіпті. Сіздің еңбек нарығындағы ресурстарыңыз - бұл сіздің кәсіби біліміңіз бен жұмыс тәжірибеңіз, еңбек уәждемесі және жеке қасиеттеріңіз (жауапкершілік, жұмысқа қабілеттілік, кәсіби және жеке өсу қабілеті).
Қазіргі заманғы еңбек нарығы бірнеше жыл бұрынғыға қарағанда әлдеқайда күрделі және кәсіпқойға қойылатын талаптар қатаң. Егер бұрын ең "нарықтық" салада — саудада — білім мен тәжірибе болған кезде бір адам жұмыстың барлық циклін орындай алатын болса, енді тар жұмыс учаскесіне жауапты мамандар қажет. Сонымен, менеджер мамандығы қазір көптеген сорттарға ие: сатып алу менеджері, сату менеджері, жылжыту менеджері, бренд менеджері, клиенттермен жұмыс менеджері, маркетинг менеджері, жарнама менеджері. Сондықтан "Мен менеджер болғым келеді" деген тіркестің артында көбінесе мамандық таңдау пәні мен еңбек нарығындағы жағдайды үстірт білу жатыр. Көпжылдық әлеуметтанулық сауалнамаларға сәйкес, ресейлік түлектер жылдан жылға бірдей мамандықтарды таңдайды: бағдарламашы, заңгер, менеджер, экономист, бухгалтер, дизайнер, шаштараз, кондитер-аспаз, психолог.
Мәскеу педагогі З. Гельман он бес жыл бұрын шетелдік оқушылардың "Сіздің кім болғыңыз келеді?" сұрағына біздің жігіттердің жауаптарымен салыстырған. Жас ағылшындардың, венгрлердің, чехтардың, финдердің немесе шведтердің болашақта ешқайсысы өздерін ғарышкерлер, пианистер, актерлер, жазушылар ретінде көрмеді және адвокат, дәрігер, инженер немесе жоғары білімді қажет ететін басқа мамандық туралы армандағандар өте аз болды. Шетелдік оқушылар өздерінің болашақ кәсіби қызметін нақты көрді: химик-аналитиктер, тоңазытқыш қондырғыларының инженер-дизайнерлері, компьютерлік бағдарламаларды жасаушылар. Біздің мектеп оқушылары мен олардың мұғалімдері шетелден келген құрдастарының көпшілігі ағаш ұстасы, жүк көлігі мен автокөлік жүргізушісі, электр пойызының жүргізушісі, құрылысшы, дәрігер, ауыл шаруашылығы мамандары, хатшы, үй шаруасындағы әйел болуға ниет білдіргенде таң қалды.
Мамандықты дұрыс таңдау сіздің шығармашылық әлеуетіңізді іске асыруға, көңілсіздіктен аулақ болуға, өзіңізді ертеңгі күннің белгісіздігінен қорғауға мүмкіндік береді.
Қандай мамандық таңдауды дұрыс деп санауға болады?
Біріншіден, болашақ жұмыс ауыртпалықта емес, қуанышта болуы керек (Мен қалаймын).
Екіншіден, сізде бұл жұмысты таңдау үшін кәсіби маңызды қасиеттер жиынтығы болуы керек (мүмкіндік).
Үшіншіден, бұл мамандық еңбек нарығында сұранысқа ие болуы керек (қажет).
ПАЙДАЛЫ КЕҢЕСТЕР:
1. Еңбек нарығындағы жағдайды талдаңыз. Жыл сайын барлық жаңа мамандықтар пайда болатынына назар аударыңыз. Үнемі біліктілікті арттыруға, жаңа мамандықтарды игеруге дайын болыңыз. Қазір мамандық таңдау сіздің бүкіл тағдырыңызды өлімге әкеледі деп қорықпаңыз. Таңдауды өзгерту, жаңа мамандықты игеру сізді пәнаралық қызмет салаларында сұранысқа ие құнды маман етеді. Егер сіз өз ойыңызды өзгертіп, одан да тартымды нәрсе тапсаңыз да, бірінші мамандық, күтпеген жағдайларда пайдалы болады.
2. Мамандықтың беделі туралы өз немесе басқа адамдардың идеяларын бірінші орынға қоймаңыз. Экономист немесе психолог, қоғам үшін химик немесе темір шеберінен гөрі пайдалы емес. Мамандықтың беделі ескерілуі керек- сіздің қызығушылықтарыңыз бен қабілеттеріңізді ескергеннен кейін. Әйтпесе, сіз "сәнді", бірақ көңілді емес мамандыққа ие боласыз.
3. Мамандық таңдағанда, ең алдымен, осы қызмет түрінің ерекшеліктерін ескеру керек, тек осы қызмет түрімен айналысатын адам сізге ұнайтындықтан немесе ұнамайтындықтан ғана мамандық таңдамау керек.
4. Кәсіптің сыртқы немесе жеке жағын алмаңыз. Актердің сахнада бейнені жасаудың жеңілдігінің артында қарқынды, күнделікті жұмыс бар.
4. Мектептегі оқу пәнін мамандықпен сәйкестендірмеңіз. Шет тілі сияқты пән бар, ал тілге қабілеттілік қажет мамандықтар көп - аудармашы, саяхаттаушы, халықаралық байланыс телефоншысы және т.б. сондықтан мамандық таңдағанда осы пәннің артында қандай нақты кәсіптер тұрғанын ескеру қажет.
5.Денсаулықты нашарлатуы мүмкін мамандықтар да бар.
6. Нұсқауларды сөзбе - сөз қабылдамаңыз, тіпті егер сіз шығармашылықпен айналысып, өзіңіз үшін өз жоспарыңызды-мамандық таңдау үшін қажетті әрекеттер тізімін жасасаңыз да жақсы. Бұған мыналар кіруі мүмкін: білім нарығындағы ұсыныстарды талдау, еңбек нарығындағы сұранысты талдау, олардың қабілеттерін, бейімділігін, білімін әділ бағалау және т. б.
ОҚУШЫЛАРҒА МАМАНДЫҚ ТАҢДАУ БОЙЫНША КЕҢЕСТЕР
Мамандық таңдағанда келесі қателіктерден аулақ болу керек:
- "Достар үшін" мамандық таңдау.
- Ата-ананың немесе басқа туыстарының қысымына бағыну
- Бұл кәсіптің сыртқы жағына деген құштарлық.
- Адаммен қарым - қатынасты осы кәсіптің өкіліне кәсіптің өзіне ауыстыру. Көбінесе адамға деген жеке жанашырлық сол мамандыққа деген ұмтылысты тудырады.
- Еңбек сипаты, белгілі бір кәсіптің ерекшеліктері туралы ескірген идеялар.
- Оқу пәнін мамандықпен сәйкестендіру.
- Олардың көрсеткіштерін білмеу және бағаламау.
- Олардың қабілеттерін, мінезінің ерекшеліктерін, таңдау уәждемелерін түсіне алмау.
- Мамандықтың беделі мен беделсіздігіне қатысты алалаушылық.
- Мамандықты жеткіліксіз білу.
- Мүмкіндігінше көп кәсіптерді, еңбек нарығының құрылымын білу;
- Өз мүддесі үшін шешім қабылдау;
- Қандай оқу орындарында белгілі бір мамандық алуға болатындығын білу;
- Кәсіби таңдаудың негізгі және қосалқы нұсқаларын білу;
- Кәсіби сынамалар тәжірибесі бар (жақсырақ).
- Адамның психологиялық және психофизиологиялық ерекшеліктерін бағалау (бейімділік, қабілет, темперамент, мінез, денсаулық жағдайы);
- Әр аймақта өзіндік ерекшелігі бар кадрларға қажеттіліктің аймақтық құрылымын білу;
- Еңбек қызметінің мазмұндық ерекшеліктері мен шарттарын білу керек.
Мамандықтарды таңдау маңызды:
- Оқу мен жұмыста сәттілікке ықпал ететін қабілеттерін, мүмкіндіктерін, қызығушылықтары мен бейімділігін анықтау. Мұны мектеп психологіне хабарласу арқылы жасауға болады. Сонымен қатар, сізде бар қасиеттердің осы мамандық үшін қажетті қасиеттермен толық сәйкес келуі сізді әлі дайын маман етпейтінін есте ұстаған жөн. Өйткені іс жүзінде әрбір мамандық белгілі бір білім мен дағдыларды, яғни кәсіптік оқытуды (білім беруді) талап етеді.
- Қызығушылық танытатын мамандықтар туралы ақпарат алу: жұмыс мазмұны, еңбек жағдайлары, мамандықтардың адамға қойылатын талаптары. Мамандықтарды дамыту мүмкіндіктері және т. б.
- Қай оқу орындарында және қандай жағдайда қызығушылық танытатын мамандықты алуға болатындығын біліңіз.
- Жұмысқа орналасу мүмкіндіктерін анықтау. Жиналған ақпаратты талдау, жұмыспен қамту орталығында кәсіби кеңесші маманнан кеңес алу.
Оқу орнын таңдағанда:
- Сіз таңдаған мамандықты алуға болатын оқу орындары туралы бәрін біліңіз.
- Оқуға түсушілерге қойылатын талаптарға сай екеніңізге көз жеткізіңіз.
- Қабылдау шарттарын, оқу ұзақтығын, негізгі оқытылатын пәндерді, аяқтағаннан кейін қандай біліктілік берілетінін біліңіз.
- Егер оқу орны әңгімелесу өткізсе, оған мұқият дайындалу маңызды. Таңдауыңыздың себептері мен кәсіби қызығушылықтарыңыз туралы ойланудан бастаңыз. Сізде қандай дағдылар бар? Сіздің жеке қызығушылықтарыңыз бен қабілеттеріңіз сіз өтініш берген оқу орнына сәйкес келетінін қалай жақсы көрсетуге болады?
- Сұхбатқа дайындалып жатқанда, сыртқы келбетіңізге уақыт бөліңіз. Бүгінгі таңда ұқыптылық пен тиісті киімге үлкен мән беріледі.
- Бұл оқуға түсуге дайындалып жатқанда, ойыңызда тағы да бірнеше нұсқаңыз болсын.
- Мамандық таңдаудағы қателіктер
Мамандықты таңдағанда, мектеп пәні мамандық емес, білім саласы екенін есте ұстаған жөн. Мамандық - бұл білімді қолдануға болатын еңбек әрекеттерінің бір түрі.
2. "Достармен бірге болу үшін" мамандығын таңдау
Достардың қызығушылықтары мен қабілеттері сәйкес келуі мүмкін. Алайда, көбінесе бұл мамандық серіктес емес, оны таңдаған адамға көбірек сәйкес келеді және оған ұнайды.
3. Адамға деген көзқарасты мамандықтың өзіне ауыстыру
"Жақсы адам" немесе "жаман адам" - бұл мамандық емес. Адами қасиеттерді мамандықпен сәйкестендіру мүмкін емес.
4. Кәсіптің сыртқы жағымен ғана әуестену
Мамандық таңдағанда, сіз айналысуға тура келетін еңбек мазмұны туралы мүмкіндігінше көбірек білуіңіз керек және сіз тек тартымды жағымен айналыса алмайсыз.
5. Беделге байланысты мамандық таңдау
"Беделді" немесе "беделді емес" мамандықтар жоқ. Мамандық таңдағанда, сәнді басшылыққа алмау керек, өйткені сән тез өзгереді.
6. Шығармашылық және шығармашылық емес мамандықтар бар деген сенім
Шығармашылық емес кәсіптер жоқ, шығармашылыққа қызығушылығы жоқ адамдар бар. Жұмыс шығармашылық болған кезде шынайы рахат әкеледі.
7. Сіздің физикалық ерекшеліктеріңізді білмеу немесе бағаламау
Дәрігермен кеңесіп, сізді қызықтыратын мамандық сіздің денсаулығыңыздың жағдайына қаншалықты сәйкес келетінін білуіңіз керек.
8. Өз қабілеттерін мамандық талаптарымен байланыстыра алмау
Мамандықты таңдағанда, сіз ең жақсы жұмыс істейтін қызмет саласына назар аударуыңыз керек. Ол үшін сіздің қабілеттеріңіз бен мүмкіндіктеріңізді зерттеу қажет, өйткені әр мамандық адамнан қатаң белгіленген қасиеттерді талап етеді.
9. Кәсіптің сипаты мен еңбек жағдайлары туралы ескірген идеялар
Біздің өмірімізде бәрі тез өзгереді, мамандықтар да өзгереді. Олар жаңа техникамен, жаңа бағдарламалармен толықтырылып, кәсіби оқытуды жетілдіруді талап етеді.
10. Мамандық таңдауда қосалқы нұсқалардың болмауы
Өмірдегі барлық нәрсені қарастыру мүмкін емес, сондықтан кәсіби өзін-өзі анықтаудың қосалқы нұсқасын ойластыру өте маңызды.
Педагог-психологтің темперамент түрлері
мен мамандықтары туралы кеңестері
Меланхоликтер. Жоғары жүйке кернеулерінде тез шаршайды, естен тануға бейім. Сөйлеу мен қозғалыста баяу. Олар ең кішкентай себептермен қатты алаңдайды. Өте жұмсақ, мейірімді, бірақ өте мінезсіз адамдар. Олар жағымсыз әңгімеден аулақ болған кезде қуанады, дегенмен мақсатқа жету мүмкін емес.
Холериктер. Меланхоликтерге қарама-қарсы ьұлғалар. Шабуыл сипаты, әрқашан қиындықтарға тап болады. Кез-келген тәжірибелері әрекетке әкеледі. Жұмсақ ескертулер қабылданбайды, қатал-бүлікке әкеледі. Әзіл-қалжыңды, әсіресе өздеріңе қатысты әзіл-қалжыңды қабылдамайды. Негізгі тәртіп бұзушылар. Холерикпен күресудің ең жақсы тәсілі — оның энергиясы әрдайым шығуы үшін оны үнемі жұмысымен жүктеу.
Сангвиниктер. Жүйке жүйесінің алыптары. Өмірге деген көзқарастары жақсы. Аз ауырады, аз ұйықтайды. Олар үлкен өнімділікке ие. Сөйлеу мен қозғалыс холерик сияқты жылдам, бірақ сезімдер тез өзгермейді. Әдетте жақсы жұмысшылар. Бірақ сангвиникті жұмыс істеу қиын. Оны қызықтыру керек-содан кейін ол тауларды жылжытады.
Флегматиктер. Күшті теңдестірілген жүйке жүйесі. Сезімдер тұрақты, бірақ айқын емес. Қозғалыс пен сөйлеу тыныш, өлшенеді. Күтпеген әсерге көп ойланап, шешім қабылдайды. Флегматиктің жақсы жұмыс істеуі үшін оны мезгіл-мезгіл "шайқау" керек: ол жасаған жұмысты талдауды ұйымдастырып, керісінше, оны мадақтаңыз.
Психиканың әр түрі кейбір істер мен мамандықтарға көбірек сәйкес келеді, ал басқаларына сәйкес келмейді. Меланхоликтер көбінесе өнер адамдары. Бірақ олар нашар жүргізушілер мен пайдасыз монтажшылар-альпинистер болады.
Холериктер - керемет сынақ ұшқыштары (сондықтан, айтпақшы, ұшу мектептеріндегі қабылдау комиссияларының жұмысына міндетті түрде дәрігер-психолог қатысады), бірақ олар нашар есепшілер.
Флегматиктер, керісінше, тамаша есепшілер, есептеушілер, бірақ әдетте маңызды емес ақындар. Сангвиниктер-жақсы жүргізушілер, инженерлер, бірақ олар флегматиктер сияқты шыдамды емес.
Темперамент адамға туғанда беріледі. Сіз оны қайта жасай алмайсыз. Алайда, өздері таңдаған мамандық үшін орынсыз темперамент алған адамдар үмітін үзбесін. Біріншіден, таза холериктер немесе флегматиктер өте сирек кездеседі. Әр адамда әр түрлі темпераменттердің қоспасы жиі кездеседі; "кімнің кім екенін?" дәл анықтаңыз. Екіншіден, егер "Біз бәріміз, өкінішке орай, барлық істерге бірдей жарамды емеспіз", Проперциус дұрыс атап өткендей, ерік-жігер адамға не үшін қажет? Әр адам өз тағдырын жасаушы. Саллустийдің бұл сөздерін есте сақтау да зиянды емес.
Джером бір "қайықта" екеуін жазған жоқ. Оған "иттерді есептемегенде, үшеуі бір қайықта" тақырыбы көбірек ұнады. Бірақ өмірде екеуі-ерлі-зайыптылар, "Бейбітшілік" бортындағы ғарышкерлер, көптеген жұмыс түрлеріндегі епті серіктестер... Бір сөзбен айтқанда, екеуі — ең кішкентай ұжым. Міне, олардың кім екендігі, олардың темпераменті қандай екендігі маңызды емес екен.
Психологтер екі меланхоликтің жұмыста тамаша серіктес екенін анықтады. Бірақ холериктің меланхоликпен байланысы өте жағымсыз жағдай (ең алдымен меланхолик үшін). Холерик-ұстамсыз адам, ол айқайлай алады. Бұл меланхолик үшін немен аяқталуы белгісіз. Бұл жағдай А.П. Чеховтің "Шенеуніктің өлімі" әңгімесінде жақсы көрсетілген.
Екі холерик жұмыста ашуланшақ, өйткені (мұндай салыстыру мені кешірсін) жұп жылқы сияқты. Оларды мықтап ұстау керек, әйтпесе жұмысты аяқтау екіталай.
Флегматиктер өздерінің тыныштығына байланысты бәрімен жақсы жұмыс істейді. Бірақ сангвиниктер меланхоликтермен және холериктермен тіл табыса алмайды.
Холериктер қайнайды, меланхоликтер ренжігіш, сангвиниктер өмірсүйгіш, кейбіреулерінде үмітсіздік пен ашуланшақтық тудырады, ал басқаларында: тас сияқты қатты адам, сіз оны ештеңемен ұра алмайсыз...
Мамандық таңдаудың кейбір ережелері
Мамандық таңдау-бұл әр адамның өміріндегі күрделі және жауапты қадам, болашақтағы қызметі оған байланысты болады.
"КІМ БОЛУ КЕРЕК" МӘСЕЛЕСІН ШЕШКЕН КЕЗДЕ КЕЙБІР ЕРЕЖЕЛЕРДІ ҚОЛДАНУ ҰСЫНЫЛАДЫ
БІРІНШІ ЕРЕЖЕ. Өзіңізді, өзіңіздің "Меніңізді" біліңіз:
- Денсаулық;
- қызығушылық пен бейімділік;
- қабілеттер, білім және дағдылар.
ЕКІНШІ ЕРЕЖЕ. Мамандықтар туралы бәрін біліңіз:
- пәні, мақсаты және еңбек жағдайлары;
- мамандық алу жолдары;
- медициналық қарсы көрсеткіштер;
- мамандықтың жеке тұлғаға қойылатын талаптары (кәсіби маңызды қасиеттер);
- еңбек нарығында таңдалған мамандықтың өзектілігі және оның даму мүмкіндіктері
ҮШІНШІ ЕРЕЖЕ. ӨЗІҢІЗДІ ТАҢДАЛҒАН МАМАНДЫҚТЫҢ ТАЛАПТАРЫМЕН БАЙЛАНЫСТЫРЫҢЫЗ. Кәсіби кеңесшімен сіз:
- мамандықты таңдау мәселелері мен жоспарларын талқылау;
- тесттер арқылы олардың бейімділігі мен жеке қасиеттерін анықтау;
- өзіңізді жақсы жүзеге асыра алатын қызмет салаларын дәл анықтаңыз;
- кәсіби өзін-өзі анықтау жоспарын әзірлеу;
- мамандықтар, оқу орындары, еңбек нарығының жұмыс күшіне қажеттілігі, оқу орындары түлектерінің өлкенің, ауданның еңбек нарығындағы жағдайы туралы ақпарат алу;
- мамандықтар туралы бейнефильмдерді көру және алынған ақпаратты жүйелеу.
ЕГЕР СІЗ УНИВЕРСИТЕТКЕ, КОЛЛЕДЖГЕ, ЛИЦЕЙГЕ ТҮСУДІ ШЕШСЕҢІЗ, ӨЗ ӘРЕКЕТТЕРІҢІЗДІ АЛДЫН АЛА ЖОСПАРЛАҢЫЗ:
- оқуға түсушілерге арналған анықтамалықтан еңбек нарығындағы сұранысты ескере отырып, Сізді қызықтыратын мамандықты алуға болатын бірнеше оқу орындарын (2 немесе одан да көп) таңдаңыз;
- "Ашық есік күндерінде" осы оқу орындарына барыңыз (оқуға түсуден бір жыл бұрын);
- емтихан сіздің мүмкіндіктеріңізді, қабілеттеріңізді және емтихан тапсыратын пәндер туралы біліміңізді бағалаңыз (алдыңғы жылдардағы байқауды қарастырыңыз);
- оқу орындарының қайсысына түсетіндігіңізді шешіңіз;
- қосымша нұсқаны қарастырыңыз, бұл: осы оқу орнының басқа мамандығы; қажетті білім деңгейін алудың қадамдық жолы: кәсіптік мектеп (кәсіптік мектеп) - техникум, ЖОО, жұмыс және сырттай оқу; басқа оқу орны;
- сізге қолайлы қосымша дайындық опцияларын таңдаңыз:
- тәрбиешімен сабақтар;
- дайындық курстары;
- өзін-өзі дайындау.
КӘСІБИ ЖОЛДЫ ЖОБАЛАУ КЕЗІНДЕГІ ІС-ҚИМЫЛ СЫЗБАСЫ
Кәсіптер әлемінде жалпы, шолу бағдарын, соның ішінде кәсіптердің адамдардың жеке қасиеттеріне қойылатын негізгі талаптары туралы мәліметтерді жасаңыз.
Мүмкіндіктер мен шектеулерді үш кезеңге бөлу арқылы бөлектеңіз:
1. санасуға болмайтындар;
2. ең жақсы деп саналатындар;
3. елемеуге болатындар.
Ақпараттың, мәліметтің мақсатты жинағын таңдау бағытына сәйкес жүргізіңіз.
Мектеп психологінен, психологиялық, кәсіптік бағдарлау орталықтарынан кәсіби бағдар бойынша жеке кеңес алуға тырысыңыз.
Мамандық таңдау туралы қорытынды жасаңыз, оны өзіңізге практикалық қолдану негізінде (кәсіби сынақ) немесе тиісті маманның жұмысын бақылау.
Оқу орнына немесе жұмысқа кіріспес бұрын барлық таңдау нүктелері туралы ойлануға және нақтылауға қайта оралыңыз.
Заманауи еңбек нарығы
Егер сіз ештеңе істей алмасаңыз,
сіз ештеңе қаламауыңыз керек.
Сенека
Қалаға тоқсан тоғыз сантехник пен бір заңгер қажет делік. Алайда, қала мектептерінің жүз түлегінің тоқсан тоғызы заңгер және бір ғана сантехник болуды жоспарлап отыр. Келесі нұсқалар болуы мүмкін: "қосымша" заңгерлер сантехниктерге қайта даярланады немесе олардың қызметтеріне қажеттілік бар басқа қалаларға кетеді немесе аштықтан өледі. Менің ойымша, олардың ешқайсысы еңбек нарығының талаптары бойынша емес, беделге байланысты мамандық таңдап, осындай финал туралы армандаған жоқ.
Еңбек нарығы немесе жұмыс күші нарығы - бұл жұмыс берушілер мен жұмыс іздеушілер арасындағы әлеуметтік-экономикалық қатынастар жүйесі. Бұл тұрғыда жұмыс іздейтін адамды сатушы деп санауға болады, өйткені ол өзін жұмыс үшін төлеуге дайын адамға кәсіби маман ретінде ұсынады. Бұл жағдайда жұмыс берушіні сатып алушы ретінде қарастыруға болады, ол өндірістік, коммерциялық немесе басқа қызметті жүргізу үшін тиісті маманды таңдайды. Бұл қатынастар тең, дегенмен әр тарап өз мақсаттарын көздейді. Егер мақсаттар сәйкес келсе, яғни жұмыс маманға сәйкес келеді, ал маман жұмыс берушіге сәйкес келсе, нәтижесінде екі тарап та жеңіске жетеді.
Мүдделер қақтығысы жиі кездеседі: маман шарттар мен жалақыға ерекше талаптар қояды (мысалы, тегін түскі ас пен жеке жүргізушіні қажет етеді, тек бір күнде жұмыс істей алады және т.б.). Егер бұл маман бірегей және таптырмас болса, жұмыс беруші шығындардың өтелуіне байланысты осы шарттардың барлығына келісе алады. Егер маман ерекше мәнге ие болмаса, онда ол, ең болмағанда, тегін түскі астан бас тарту арқылы талаптардың деңгейін төмендетуге мәжбүр болады. Әйтпесе, ол жұмыссыз қалу қаупі бар.
Жұмыс беруші өз қызметкерлерінен жалақымен салыстыруға келмейтін күш-жігерді талап еткен кезде шындыққа жанаспайтын талап деңгейін көрсетеді. Мұндай жұмыс берушінің классикалық мысалын А. С. Пушкин "Поп және оның қызметкері Балда туралы ертегіде" көрсетті:
Маған тұрақты жұмысшы, аспаз және ағаш ұстасы керек.
Ия оны қайдан табуға болады,
Қызметкер тым қымбат емес пе?
Естеріңізде болса, арзан жұмысшы жұмыс берушіге өте қымбатқа түсті.
Қазіргі уақытта Тараптардың құқықтары мен міндеттері еңбек келісімімен немесе келісімшартпен реттеледі — шарттар мен еңбекақы төленетін құжаттар, сондай-ақ лауазымдық нұсқаулық. Жұмыс беруші маманнан өзінің қызметтік міндеттерінен тыс жұмысты талап етуге құқылы емес.
Еңбек нарығы тауарлар мен қызметтер нарығымен бірдей заңдар бойынша дамиды. Мұнда арнайы тауар — жұмыс күшінің бағасын қалыптастыратын сұраныс пен ұсыныс заңы қолданылады. Бұл баға жалақы деп аталады. Жалақы-бұл қызметкердің өз міндеттерін орындағаны үшін ақшалай сыйақысы.
Жалақы атқаратын лауазымына сәйкес есептеледі және кәсіби дайындық деңгейінен, жұмыс тәжірибесінен, жеке және кәсіби маңызды қасиеттерден тұратын маманның біліктілігіне байланысты. Оның мөлшеріне қарқындылық, ұзақтығы және еңбек жағдайлары әсер етеді.
Жұмыс күші нарығында белгілі бір білікті мамандар неғұрлым көп болса, олардың бағасы соғұрлым төмен болады. Бұл жағдай жұмыс берушілерге тиімді: біріншіден, таңдау бар, екіншіден, жалақыны үнемдеуге болады. Ұсыныстың сұраныстан асып кетуінің нәтижесі-жұмыссыздық.
Мамандар еңбек нарығында талап етілетіннен аз болатын жағдай бұл мамандарға тиімді, өйткені олар жұмыс берушілерге өз шарттарын белгілей алады. Алайда, мамандардың тапшылығы жалпы экономикаға теріс әсер етеді. Нәтижесінде бәрі зардап шегеді.
Ең тиімді нұсқасы - өз қызметтерін ұсынатын мамандар саны қажетті мамандар санына тең. Бұл жағдай нарықтық тепе-теңдік деп аталады.
Көптеген мамандарды қажет ететін жаппай кәсіптер бар екені анық. Тұрғын үйге, тамаққа, киімге деген қажеттілік құрылысшыларды, технологтер және өнімдер мен тамақ өнімдерін өндірушілерді жұмыссыз қалдырмайды. Аурулар болған кезде дәрігерлер қажет. Балалар болған кезде мұғалімдер керек. Қылмыс болған кезде құқық қорғау органдары қажет. Қазір Ресейде бірнеше жылдан кейін бес миллион жұмыс орнын бере алатын қызметтер нарығы белсенді түрде қалыптасуда.
Мамандардың ерекше санатын ғалымдар, өнертапқыштар, өнер адамдары, сирек кездесетін кәсіптердің өкілдері құрайды, мысалы: қалпына келтіруші, ғарышкер-ұшқыш, криптограф, дегустатор, зергер, аудармашы, психолог. Бұл "дана" тауар. Егер көптеген адамдар осы "тауашаға" ұмтылса, бәсекелестік пайда болады — бұл нарықтық қатынастардың сөзсіз салдары. Бәсекеге қабілеттілік-бұл ұсынылатын жұмыс күшінің сапасының жұмыс берушінің талаптарына сәйкестігі. Егер адам ешқашан спортпен шұғылданбаған болса, тәжірибелі спортшылармен қатар марафондық қашықтықты бастау ақылға қонымсыз ғана емес, сонымен бірге қауіпті. Сіздің еңбек нарығындағы ресурстарыңыз - бұл сіздің кәсіби біліміңіз бен жұмыс тәжірибеңіз, еңбек уәждемесі және жеке қасиеттеріңіз (жауапкершілік, жұмысқа қабілеттілік, кәсіби және жеке өсу қабілеті).
Қазіргі заманғы еңбек нарығы бірнеше жыл бұрынғыға қарағанда әлдеқайда күрделі және кәсіпқойға қойылатын талаптар қатаң. Егер бұрын ең "нарықтық" салада — саудада — білім мен тәжірибе болған кезде бір адам жұмыстың барлық циклін орындай алатын болса, енді тар жұмыс учаскесіне жауапты мамандар қажет. Сонымен, менеджер мамандығы қазір көптеген сорттарға ие: сатып алу менеджері, сату менеджері, жылжыту менеджері, бренд менеджері, клиенттермен жұмыс менеджері, маркетинг менеджері, жарнама менеджері. Сондықтан "Мен менеджер болғым келеді" деген тіркестің артында көбінесе мамандық таңдау пәні мен еңбек нарығындағы жағдайды үстірт білу жатыр. Көпжылдық әлеуметтанулық сауалнамаларға сәйкес, ресейлік түлектер жылдан жылға бірдей мамандықтарды таңдайды: бағдарламашы, заңгер, менеджер, экономист, бухгалтер, дизайнер, шаштараз, кондитер-аспаз, психолог.
Мәскеу педагогі З. Гельман он бес жыл бұрын шетелдік оқушылардың "Сіздің кім болғыңыз келеді?" сұрағына біздің жігіттердің жауаптарымен салыстырған. Жас ағылшындардың, венгрлердің, чехтардың, финдердің немесе шведтердің болашақта ешқайсысы өздерін ғарышкерлер, пианистер, актерлер, жазушылар ретінде көрмеді және адвокат, дәрігер, инженер немесе жоғары білімді қажет ететін басқа мамандық туралы армандағандар өте аз болды. Шетелдік оқушылар өздерінің болашақ кәсіби қызметін нақты көрді: химик-аналитиктер, тоңазытқыш қондырғыларының инженер-дизайнерлері, компьютерлік бағдарламаларды жасаушылар. Біздің мектеп оқушылары мен олардың мұғалімдері шетелден келген құрдастарының көпшілігі ағаш ұстасы, жүк көлігі мен автокөлік жүргізушісі, электр пойызының жүргізушісі, құрылысшы, дәрігер, ауыл шаруашылығы мамандары, хатшы, үй шаруасындағы әйел болуға ниет білдіргенде таң қалды.